الأربعاء، أغسطس 31، 2011

شخبطة احاسيس

عيد جديد

كان من المفروض ان يحمل لى هذا العيد السعاده الكامله

لانه عيد مميز فى العديد من الاشياء

اولا مثلا : عودة المسافرون

فهذا اول عيد يجتمع فيه افراد عائلتى كلهم

فعمى سامى عاد فى زياره قصيرة للغايه من السعوديه

و خالو خالد وخالو طارق رجعوا من الامارات

وابى لم يسافر فى هذا العام

فلاول مرة تكتمل العائله

امنيه تمنيتها طوال خمس سنوات مضت ....تحققت فى هذا العام

لكن العجيب و مع تحققها كنت افتقد لشىء ما

 حقا العائله تشعرك بالدفء و تشعرك بانك تملك الدنيا

و خاصة اذا كانت عائله كبيرة و مترابطه كعائلتى

لكننى و جدت ما كنت ابحث عنه فى الوقت الذى كنت قد تخليت فيه عن البحث عنه

ورنوت لشىء واحد وفقط

الوحده

ففى الوقت الذى كنت احاول بشده ان اخفى دموعى عن اقرب الناس الى ابى وامى

و ابذل فى ذلك الجهد الجهيد و لا استطيع و انكشف

اجدها اعجوبة ان استطيع ان اخفى حالى عن هذه العائله كلها

وان اتصنع الابتسام

بت لا استطيع حقا

و الشىء الذى لا استطيع ان اصفه حقا ان كان خيرا ام شرا  يحدث قبل العيد بايام قليله

و هو العريس الجديد ................

كنت مبسوطه للغايه قبل ان ياتى

و بعد ان دخل بيتنا تبدل حالى  تماما

فلا استطيع الا البكاء

ما العمل

لست ادرى لماذا افعل هكذا ؟

يمر على اول ايام العيد وانا اشعر اننى كشباك المرمى التى يلقى بداخلها كل مار بنصائحه الغاليه عن الزواج

الا يمكنهم ان يتركونى وحدى

لا اريد سوى ذلك

لا اريد ان اخرج

ولا اريد ان تاخذونى الى احلى الاماكن

ولا اريد ان تجلس كل خالة من خالاتى وخال من اخوالى وعم من اعمامى وجدتى من امى وجدتى من ابى ليتحدثون الى

لا اريد ان اكون حديث العائله

لم اتقبل هذا العريس الجديد

ولست ادرى حقا لماذا

اعلم انه شخصيه ممتازة

اعلم ان عائلته رائعه ونسب لا غبار عليه

اعلم ان اخلاقة رائعه

اعلم ان اهله رائعون

واعلم ان شقته من اروع ما يكون

واعلم ان دينه رائعا

واعلم ان شكله رائعا

لكننى لا اتقبله 

ولست ادرى حقا لماذا انا فى تلك الحال

لربما من يقرا تلك المقاله يظننى عبيطه او مغفله

كيف يرفض عريس مثل هذا

لكننى لا اعلم  لماذا سارفضه حقا

و لماذا لا اتقبله

اتعلل بعلل لست مقتنعه بها حتى

و احاول ان ابحث عن اى عذر 

لكننى لا اجد

غير اننى لا اتقبله

لم اشعر بالسعاده و هو يتحدث الى

لا اريد

اصبح الزواج يشكل لى كابوسا حقيقيا

صدقونى لا ادرى حقا لماذا رفضت كل من تقدم لى

فكلهم كانوا صالحون واخلاقهم جيده

بدات اشعر ان العيب منى

لكننى لا اصدق

هناك واحدا تقبلته و عرفت معنى القبول الذى يحكون عنه

ولم احتج الى مجهود ضخم لاتقبله

ولم يحدث نصيب

لكننى عرفت اننى يمكننى ان اتقبل احدهم

و عرفت معنى تلك الكلمه القبول

و التى لا اشعر بها الان

اقدر انهم يريدون ان يفرحوا بى

و اعذرهم فى هذا

فقد شاء القدر ان اكون كبيرة العائله

واول الاحفاد من البنات كما يقولون

هناك اشياء حدثت جعلتنى افقد الثقه فى ان كنت استطيع حقا الحكم على الناس ام لا

ان كنت استطيع معرفه الجيد من غيرة

اشعر باننى عاجزة  عن التمييز

اخاف ان ارى الشر خيرا والخير شر

اخاف ان اتمنى الشر و انا اعتقد انه خير

او العكس

ليست لدى خبرة فى الحياة

ربما احاول ان ابدى غير ذلك

لكننى كذلك بالفعل

لكن هذا لا يعنى ان يخبرنى الجميع باننى عبيطه وليس لدى خبرة فى الحياة

اريد زوجا متميزا

لا يهمنى حقا ان كنت ساعيش مرغده لا افعل شيئا

او ان كنت ساعيش حياه مليئة بالكد والتعب

ولا يهمنى ان كنت ساتزوج من رجل يساعدنى فى كل شىء

او يكون مشغولا فاتحمل انا اعباء البيت كلها فوق راسى

لكن ما يهمنى هو ان تكون لحياتى هدف و معنى وقيمه

اريد ان اكون زوجه صالحه تستطيع اسعاد زوجها بحق

اريد ان اكون اما صالحه تربى ابناءها تربيه متميزة

اريد ان اربى ابنا ليكون مثل الحسن البصرى

او احمد زويل او خالد ابن الوليد

و بنتا كنسيبه بنت كعب

او فاطمة ابنه سيدنا محمد

او مريم ابنه ال عمران

واريد ان اقابل ربى بهذا

اريد ان يكون زوجى متميزا لافخر به امام ابنائى

واقول لهم احلى الحكايات عنه

واريدهم حين يكبروا واغيظهم واقول : علشان تحمدوا ربنا على النعمه اللى انتوا فيها

شوفتوا امكوا اختارت كويس ازاى شريك حياتها عقبالكوا

واقولهم انى تعبت اوى عقبال ما اخترتلهم والدهم ده

عايزاهم يعيشوا فى بيت من غير خناق ولا مشاكل

مفيش غير اب و ام بيحبوا بعض اوى وبيحبوهم اوى

اب وام متفاهمين بجد مش حد بيصلح والتانى بيفسد

اب اوام عارفين عيوب بعض ومتقبلين بعض

كل واحد فيهم حاسس ان التانى نعمه من عند ربنا وهبها ليه

وعيال مستقرين نفسيا ومتربيين كويس

نفسى ربنا يرزقنى عيش السعداء وموت الشهداء ومرافقه الانبياء

خايفه اوى و محتارة اوى 

خايفه ارفضه ربنا يعاقبنى

وخايفه اوافق الاقى نفسى عايشه حياة عاديه جدا مقدرش عليها



بزعل اوى لما برفض حد  بحس انى كسرت بخاطرة

ووالله بفضل ادعى لكل اللى اتقدمولى ان ربنا يكرمهم ويرزقهم بزوجات احسن منى مليون مرة

وكلهم بحترمهم اكيد وعمرى ما بتكلم او هتكلم عن حد فيهم الا بكل خير

لكن ده ميمنعش ان حالتى النفسيه زى الطين وانى خلصت المناديل اللى فى البيت واللى عند البقال كمان

و خصوصا ان مجلس الامم العائلى اجتمع واقروا ان العريس ده ممتاز جدا

يا رب مليش غيرك

يا رب اخترلى فانى لا احسن الاختيار

يا رب دبرلى فانى لا احسن التدبير

يا رب انا ضعيفه اوى وجاهله اوى ومعرفش حاجه فى الدنيا

يا رب اصلحلى حالى وخدنى لطريق سعادتى ومشينى فيه

وحقق لى اللى بتمناه انا وكل المسلمين والمسلمات

يا رب وارزقنا جميعا عيش السعداء وارض عنا وعلى طاعتك اعنا ومن شرار خلقك يا رب سلمنا

يا رب اجبر كسرى وفك كربى و اصلح لى احوالى انا وكل المسلمين

يا رب كل اللى يقرا المقاله يدعيلى ويقول امين



ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق